3 myter om att presentera ett bra material

Jag skrollade i flödet och kände hur hopplösheten hade ett stadig grepp om min hals. Vad skulle jag posta, hur skulle jag göra designen. Ångesten var nära, väldigt nära. Men så ser jag ett inlägg, rätt färger och rubriken gör att jag bara måste klicka mig vidare. Och sen helt plötsligt så fanns inspirationen där. Ett inlägg blev avgörande. Och jag kan nu inte sluta skriva. Känslan som sprider sig i kroppen är glädje och ett lugn, när hjärtat får sin syretillförsel igen. Så om det inte vore nog så väcker solens strålar mitt intresse. Jag blundar och lutar huvudet bakåt där jag sitter i kontorsstolen. Jag inser varför jag gör just det jag gör, just i denna stund.

Det är Valborg och jag vill ta resten av dagen ledigt, det hade varit toppen att få vara ledig i morgon också. Hinner jag, eller rättare sagt. Hittar jag inspirationen till två inlägg nu? Jag börjar med det första inlägget som handlar om tre myter. Om att presentera ett bra material.


”Jag är med i en medlemsportal som boostar min inspiration. Något jag har lärt mig är vikten av att skriva med känsla. Nu ska jag ”bara” översätta det till verkligheten.”

Detta var från början min inledning. Men så när jag skrev den. Så förstod jag själv vad det var jag skrev om. Och gjorde om inledningen. Vilken inledning tyckte du bäst om? Kommentera gärna och inspirera andra med dina tankar.

Här får du nu 3 myter om att presentera ett bra material.

  1. Myt: Fakta talar för sig själva: Tror du att om du listar fakta och siffror kommer din publik att bli övertygd. Kommunikation är mycket mer än bara att slänga ut data. Det är viktigt att du gör informationen meningsfull och relaterbar för din publik.
  2. Myt: Mer information är alltid bättre: Att överväldiga din publik med för mycket information kan faktiskt ha motsatt effekt. Ger du för mycket information kan det göra det svårt för åhörarna att ta till sig det viktigaste. Och det kan leda till att de tappar intresset för det du har att säga..
  3. Myt: Slumpmässiga visuella hjälpmedel räcker: Att du bara lägger till några bilder eller diagram utan att överväga deras relevans. Eller hur de kompletterar din presentation kan vara ineffektivt. Visuella hjälpmedel bör du välja ut noggrant. För att förstärka din poäng och göra dem mer minnesvärda för din publik.

Vart är du nu i dina tankar?

Jag tror att du nu har med dig två tankar från texten du precis har läst. Den första är: ”Vad är det för medlemsportal” och den andra är ”vad var det för inlägg, som gav mig inspirationen” att skriva den här texten.

Svaren på dina tankar

Det första är en medlemsportal som drivs av en fantastiskt tjej. Vid namn Marie Wigunsjö. Medlemsportalen heter OCC – Online Collection Club. In och kika! Det andra får jag berätta om i ett nytt inlägg en annan dag. Och då ska jag komma ihåg att länka det här. 😉

Trevlig Valborg eller trevlig kväll. Vilken dag du nu tittar in i detta inlägg.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *